Συνολικές προβολές σελίδας

Η ερώτηση που ζητά απάντηση σε αυτό το ιστολόγιο!

Άραγε μπορούμε με αφορμή την αρμονία της μουσικής να στοχεύσουμε στην αρμονία της ψυχής, εκφράζοντας τις μουσικές μας σκέψεις, μοιράζοντας τις μουσικές μας γνώσεις μας και συνθέτοντας νότες προβληματισμού και δημιουργικής σκέψης μεταξύ μας, ευαισθητοποιώντας ο ένας τον άλλο;

Άραγε πώς συνδέονται η καλλιέργεια της ακοής με την καλλιέργεια της ψυχής;


Αρμονία, Θεωρία, Ιστορία Μουσικής, μουσικά όργανα και άλλα μουσικά μαθήματα ή μουσικά ενδιαφέροντα.

Για να ενημερώνουμε και να ενημερωνόμαστε σχετικά με το μάθημά μας,και ό,τι ενδιαφέρον ή ωφέλιμο έχει διδαχθεί στην τάξη μας.
Αλλά και για να ενημερωνόμαστε γενικά για τη μουσική δημιουργία, να δημοσιεύουμε τις εργασίες μας ή άλλα θέματα που θέλουμε να μοιραστούμε, για να προκαλέσουμε μια νότα προβληματισμού και δημιουργικής, ωφέλιμης σκέψης !

Τρίτη 24 Απριλίου 2012

Συνοπτικές σημειώσεις αρμονίας, Α λυκείου Απρίλιος 2012


Χριστός Ανέστη!
Εύχομαι να θυμόμαστε πάντα και να βιώνουμε την χαρά που δίνει αυτή η αλήθεια.
Να ελπίζουμε, να παλεύουμε για το καλό και να έχουμε πάντα την πυξίδα της Ανάστασης, αντίδοτο και σκοπό μέσα στα άσχημα και σκληρά αυτού του κόσμου.
Μακάρι να είναι η καρδιά μας μαλακό και εύφορο έδαφος για να αποτυπωθεί η σφραγίδα της αλήθειας αυτής, του Χριστού, και να καρποφορεί μέσα μας, αλλά και στο περιβάλλον μας.
ΝΑ ΜΗΝ ΣΤΑΜΑΤΑΤΕ ΝΑ ΨΑΧΝΕΤΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ, ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΣΤΑΖΕΤΕ ΝΑ ΤΗΝ ΨΗΛΑΦΗΣΕΤΕ ΣΤΗ ΖΩΗ ΣΑΣ, ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΓΕΝΝΑΙΟΙ ΣΤΗΝ ΚΑΛΗ ΑΓΑΠΗ!

Ακολουθούν συνοπτικές σημειώσεις σημειώσεις εφ’ όλης της ύλης της αρμονίας, που έχουμε διδαχθεί στην Α' λυκείου το φετινό σχολικό έτος, 2011-2012.
Δε διδαχθήκαμε φέτος τις παραγράφους 4 και 5, που μιλούν για την V7  και την αρμονική αλυσίδα.

Δώστε προσοχή στο τέλος, στην παράγραφο 6, με γαλάζιο χρώμα: 

6. Τι πρέπει να θυμάμαι γενικά όταν λύνω ένα θέμα!

   1. Κύριες συγχορδίες
·   Ι,ΙV,V
·   Χρησιμοποιούνται σε ευθεία κατάσταση (53),  α’ αναστροφή (6) και β’ αναστροφή ( 64).
·   Διπλασιάζουμε την 1η και την 5ηΠοτέ την 3η.   Επομένως, αν η σοπράνο τραγουδάει την 3η δεν μπορούμε να έχουμε α’ αναστροφή.
·   Στη σύνδεση V-I ο προσαγωγέας λύνεται με διάστημα 2ας μικρής ανιόν (π.χ. στην σολ  μειζονα: φα#- σολ).  Εξαιρετική λύση του προσαγωγέα μόνο σε εσωτερικές φωνές γίνεται με διάστημα 3ης κατιόν (π.χ. φα#-ρε)  και σπανιότερα 4 προς τα πάνω (π.χ. φα# - σι).
·   Συνδέονται όλες μεταξύ τους, εκτός από την σύνδεση  V-IV (επιτρέπεται η σύνδεση V- IV6,  με την IV  να έχει χαρακτήρα VI, δηλαδή απροσδόκητη πτώση, με απαραίτητη τη λύση του προσαγωγέα 2α ανιόν).
·   Στη σύνδεση I- IV και I-V κάνω πλάγια κίνηση, δηλαδή κρατάω μια κοινή νότα αν γίνεται.
·   Στη σύνδεση IV-V κάνω αντίθετη κίνηση, ο Β ανεβαίνει και όλες οι υπόλοιπες φωνές κατεβαίνουν.
·   Γενικά κάνω βηματικές ή μικρές κινήσεις και κρατάω κοινές νότες όπου μπορώ.
·   Αποφεύγω τα μεγάλα πηδήματα και ειδικά τα  διάφωνα μελωδικά διαστήματα, 2 Α, 4 Α, 7ηΗ 5 ελ επιτρέπεται αρκεί μετά να κινείται αντίθετα, π.χ. σι –φα, μι ή φα-σι, ντο.
·   Δεν κινούμαι παράλληλα για να αποφύγω τις παράλληλες 5ες και 8ες και την ευθεία 8η ή 5η στις εξωτερικές φωνές.
·    Απαγορεύεται η υπέρβαση της έκτασης των φωνών και οι διασταυρώσεις και υπερπηδήσεις.
·   Δε βάζω ίδια συγχορδία από μέτρο σε μέτρο.

·   Χρήσεις της β’ αναστροφής  μόνο σε αυτά τα σχήματα.
Διαβατικό1                 Διαβατικό 2                            Πτωτικό                      Ποικιλματικό                         
Στο ασθενές               Στο ασθενές                           Στο ισχυρό                 Στο ασθενές                          
I- V64- 16 ή                   IV- I64– IV6 ή                           II6-I64-V7-I ή                I- IV64- I
I6- V64- I                       IV6 – 164– IV                            IV-I64 – V7- I                                                               
Μια φωνή ανεβαίνει,                                     Δύο φωνές κατεβαίνουν        Δύο φωνές σταθερές,
Μια κατεβαίνει,                                                                                             Δύο ανιόν ποίκιλμα  
Μια σταθερή                                                  Πριν το τέλος                         Στο τέλος
Μια κατιόν ποίκιλμα                                                           
Παραλλαγή: I-VΙΙ6- 16, όπου δύο φωνές κάνουν κατιόν ποίκιλμα

Σπανιότερα, άρπισμα της ίδιας συγχορδίας αλλά το 64στο ασθενές.


·   λύση προσαγωγέα:
·   2μ    πάνω προαιρετικά σε όλες τις φωνές, αλλά υποχρεωτικά στις εξωτερικές φωνές (S,B).
·   Εξαιρετική λύση 3η  κάτω  μόνο στις εσωτερικές φωνές (A,T)


    2. Δευτερεύουσες συγχορδίες:
II, III, VI, VII.
·   Χρησιμοποιούνται σε ευθεία κατάσταση και α’ αναστροφή, όχι σε β’ αναστροφή.
·   Διπλασιάζω την 3η  και την 1η , ποτέ την 5η.
·   Χρησιμοποιούνται ως αντικαταστάτριες των κύριων συγχορδιών με τις οποίες έχουν την ίδια λειτουργία, απέχουν διάστημα τρίτης, άρα έχουν δύο κοινές νότες.  Δηλαδή μπορούν να ακολουθούν οι να αντικαθιστούν τις κύριες, όχι να προηγούνται.

VI
·   Λειτουργία Τονικής (T) : I, VI .
·   Η VI έχει λειτουργία τονικής ή υποδεσπόζουσας.
·   Αντικαθιστά ή ακολουθεί την Ι (και σπανιότερα αντικαθιστά ή προηγείται της ΙV).
·   Ακολουθεί τις:  I-VI, V-VI, VII6- VI6 σπανιότερα.
·   Προηγείται των:  VI- IV, VI- IIVI- V σπανιότερα.
·   Στη σύνδεση V(7)- VI, δύο φωνές ανεβαίνουν και δύο κατεβαίνουν, διπλασιάζω την 3η της VI.

II
·   Λειτουργία Υποδεσπόζουσας (S) : IV , ΙΙ.
·   H II αντικαθιστά ή ακολουθεί την IV γιατί έχουν 2 κοινές νότες & λειτουργία υποδεσπόζουσας & οι δύο.
·   Προτιμάται σε α’ αναστροφή.
·   Στην ελάσσονα είναι ελαττωμένη συγχορδία και χρησιμοποιείται κυρίως σε α’αναστροφή.
·   Ακολουθεί την I, IV VI
·   Προηγείται της V, VII6.
·   Χρησιμοποιείται στο πτωτικό (II6-I64-V7-I).

VII
·   Λειτουργία Δεσπόζουσας (D) : V , VΙΙ.
·   H VII χρησιμοποιείται μόνο σε α’ αναστροφή γιατί είναι ελαττωμένη συγχορδία.
·   Διπλασιάζω μόνο την 3η γιατί η 1η και 5η σχηματίζουν το διάστημα της 5ελατ.
·   Αντικαθιστά ή ακολουθεί την V και έχει λειτουργία δεσπόζουσας .
·   Χρησιμοποιείται αντί της V64  στο διαβατικό I- VII6I6 ή I6- VII6- I, όπου δύο φωνές ανεβοκατεβαίνουν και δύο κάνουν κατιόν ποίκιλμα.
·   Ακολουθεί τις I, II, IV, V, και σπανιότερα την VI.
·   Προηγείται των I, V, σπανιότερα VII6- VI.
·   Έχει τον προσαγωγέα που λύνεται με τον γνωστό τρόπο.

III
·   Η ΙΙΙ έχει και λειτουργία τονικής και δεσπόζουσας, εξαιτίας λοιπόν του διφορούμενου χαρακτήρα της, χρησιμοποιείται σπάνια, μόνο στις εξής περιπτώσεις: 
a)      ως προέκταση της Ι: I- IIIIV  όπου ο προσαγωγέας κατεβαίνει, π.χ. ρε –ντο αναίρεση - σι b στη ρε ελάσσονα.
b)       ή ως προέκταση της V:   V-III- I·  ο προσαγωγέας λύνεται κανονικά 2α πάνω, στην τονική.
·   Στην ελάσσονα είναι αυξημένη συγχορδία (φα -λα –ντο # στη ρε ελάσσονα), για αυτό αν πρέπει να τη χρησιμοποιήσουμε παίρνουμε την κατιούσα μελωδική φα λα ντο αναίρεση.

V    3. Εναρμόνιση θέματος στον ελάσσονα τρόπο:  Δεν ξεχνώ τον οξυμένο προσαγωγέα (π.χ. σολ# στη λα ελάσσονα, ή λα αναίρεση στη σι b ελάσσονα)       
·   Προσέχω να μη σχηματίζεται το τριημητόνιο μεταξύ 6ης και 7ης μελωδικής βαθμίδας(φα -σολ#):  για να το αποφύγω χρησιμοποιώ την ανιούσα ή κατιούσα μελωδική (φα# σολ# και
 σολ αναίρεση φα αναίρεση)




(   4. V7: Λύνω την 7η, 2 εκτός από την περίπτωση V7- I6 και V43- I6, όπου τη λύνω 2    για να αποφύγω διπλασιασμό της 3ης στην Ι.
Αν έχω μελωδικό διάστημα 7ης , πχ σολ-φα    , εναρμονίζω και τις δύο νότες με V7. Η 7η λύνεται πάλι βηματικά προς τα κάτω.
V    5. Αρμονική αλυσίδα.
 Ένα μελωδικό μοτίβο που λέγεται πρώτος κρίκος ή πρότυπο, επαναλαμβάνεται ακριβώς στους επόμενους κρίκους σε διάστημα 2ης ή 3ης και σπανιότερα 4ης πάνω ή κάτω.
Απαραίτητη προϋπόθεση να μην υπάρχει λάθος μέχρι την πρώτη νότα του δεύτερου κρίκου.
Μια- δυο τελευταίες συγχορδίες της αλυσίδας μπορούν να τροποποιηθούν για τη σύνδεση της αλυσίδας με το υπόλοιπο θέμα.)

6. Τι πρέπει να θυμάμαι γενικά όταν λύνω ένα θέμα
1.      Στις κύριες δε διπλασιάζω την 3η.
2.      Στις κύριες σε 64 διπλασιάζω μόνο την 5η.
3.      Το 64 χρησιμοποιείται μόνο στο πτωτικό, διαβατικό, ποικιλματικό και άρπισμα, όχι όπου λάχει!
4.      Στις δευτερεύουσες δε διπλασιάζω την 5η.
5.      Τις δευτερεύουσες δεν τις χρησιμοποιώ σε 64.
6.      Ο προσαγωγέας:
V    δε διπλασιάζεται,
V    λύνεται 2μ πάνω,
V    ή 3 κάτω στις εσωτερικές φωνές.
7.      Αρμονικά και μελωδικά λάθη:
1)      5ες, 8ες παράλληλες και αντιπαράλληλες, ή πρώτη και 8η.
2)       Ευθεία 8η και 5η.
3)      Διασταύρωση.
4)      Υπερπήδηση.
5)      Υπέρβαση οκτάβας.
6)      Υπέρβαση έκτασης φωνών.
7)      Διπλασιασμός προσαγωγέα.
8)      Λάθος λύση του προσαγωγέα
9)      Διπλασιασμός 3ης στις κύριες.
10)   Διπλασιασμός 5ης στις δευτερεύουσες.
11)   Λάθος λύση της 7ης.
12)   Διάφωνα μελωδικά διαστήματα.
13)   Ίδια συγχορδία από μέτρο σε μέτρο
14)   Λάθος νότες.
15)   Λάθος αξίες.

8.      ναι: I- VI- IV – II – VII6.  Όχι το ανάποδο.
9.      Κάνω τις μικρότερες δυνατές κινήσεις, κρατάω κοινές νότες.
10.   Δεν ξεχνώ τον οξυμένο προσαγωγέα στην ελάσσονα, αλλά και την κατιούσα μελωδική, για να αποφύγω το τριημιτόνιο μεταξύ 6ης  και 7ης βαθμίδας.   

11.  ναι          IV- V,          όχι    V- IV
II- V                     V- II
                        IV- VII6               VII6- IV
II- VII6                 VII6- II
12.  Ελλιπές μέτρο, αρχίζει με V.
13.  Ένα θέμα αρχίζει πάντα με I   σε ευθεία κατάσταση  και τελειώνει πάντα με V- I  σε ευθεία κατάσταση.
14.  Όταν μια φωνή κάνει πήδημα πχ 4ης, και οι δύο συγχορδίες που θα χρησιμοποιηθούν απέχουν το ίδιο διάστημα, τότε πρέπει μια από τις δύο συγχορδίες να είναι σε α’ αναστροφή.


Τρίτη 3 Απριλίου 2012

23 Μαρτίου 2012, ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου όπως δεν έγινε...

25η Μαρτίου 2012.

Τι θυμηθήκαμε, μα και τι ξεχάσαμε κατά τον εορτασμό της διπλής αυτής γιορτής...


Πέμπτη 8 Μαρτίου 2012

λύση σταυρόλεξου 17.9.2011!


ντιπ2αραλληλες
λπ3τριτη
λρο
ο4δυο5τετραφωνη
ισαιο
ωευτεραςκλ
μεοτηυ
εμκουφ
νεηφθε
ο10ελαττωμενη11εσ
ιιην12μελωδικη
οιια
13ελαΣΣοναπ
λ14ντουφ15εση
λ16πεμπτηωα
ιλ17σολδιεση
π18αυξημενηι
ηγε
ς19κοινη20μιδιεση
αη

Οριζόντια

1Η 5η και η 12η είναι πέμπτες ....
3Είναι αυξημένη στην ελάσσονα.
4Η V7 σε τρίτη αναστροφή είναι σε....
5Η V7 είναι .... συγχορδία.
8Η έβδομη της V7 λύνεται σε διάστημα .... κατιόν.
10Η VII είναι ... και στις μείζονες και στις ελάσσονες.
12Για να αποφύγουμε ένα διάφωνο διάστημα χρησιμοποιούμε την ανιούσα ή κατιούσα ....
13Η δεύτερη στις μείζονες είναι...
14Έχει όλες τις υφέσεις.
16Η λα δίεση είναι η ... της V της σολ δίεση ελάσσονας.
17Είναι ο προσαγωγέας της λα ελάσσονας.
18Είναι η ΙΙΙ στην ελάσσονα.
19Η IV και V δεν έχουν καμία τέτοια νότα.
20ΛΑ - ΝΤΟ ΔΙΕΣΗ -.... αυξημένη συγχορδία.

Κάθετα:

1Οι φθόγγοι αυτοί δεν ανήκουν στην τονικότητα.
2V - VI: Τι πτώση είναι;
3Εκεί λύνεται ο προσαγωγέας.
5Προσοχή από όγδοη να μην πάμε σε ....
6Είναι η τρίτη της VI της σολ ύφεση μείζονας.
7Η .... της IV της Φα μείζονας είναι η τρίτη της V της ντο ύφεση μείζονας.
9Αυτή η όγδοη επιτρέπεται υπό προϋποθέσεις.
11Τελειώνει σε V.
13Στη σύνδεση V7 - I όταν είναι και οι δύο σε ευθεία κατάσταση μπορεί να χρειαστεί μια από τις δύο να είναι....
15Αυτή η μείζονα κλίμακα δεν έχει μία από τις διέσεις.
16Αλλιώς η Εκκλησιαστική πτώση.





















Τρίτη 6 Μαρτίου 2012

Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012

C.Saint-SaensΚοντσέρτο για πιάνο No 2, Op. 22, σε σολ ελάσσονα Μουσικό Σχολείο Σερρών,7.4.2011


Μουσικό Σχολείο Σερρών, Πέμπτη 7 Απριλίου 2011, Συναυλία Συμφωνικής Μουσικής.


Camil Saint-Saens (1835-1921)

Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα No 2, Op. 22, σε σολ ελάσσονα.
1. Andante sostenuto
2. Allegro scherzando
3. Presto


Σολίστ Αλτιντασιώτη Καλλιόπη
Διευθυντής Ορχήστρας Θεόδωρος Παπαδημητρίου




Εδώ μπορείτε να δείτε το βίντεο με το κοντσέρτο για πιάνο του Saint- Saens, από τη συναυλία του Μουσικού Σχολείου Σερρών στις 7 Απριλίου 2011:



Κοντσέρτο β ' μισό