Συνολικές προβολές σελίδας

Η ερώτηση που ζητά απάντηση σε αυτό το ιστολόγιο!

Άραγε μπορούμε με αφορμή την αρμονία της μουσικής να στοχεύσουμε στην αρμονία της ψυχής, εκφράζοντας τις μουσικές μας σκέψεις, μοιράζοντας τις μουσικές μας γνώσεις μας και συνθέτοντας νότες προβληματισμού και δημιουργικής σκέψης μεταξύ μας, ευαισθητοποιώντας ο ένας τον άλλο;

Άραγε πώς συνδέονται η καλλιέργεια της ακοής με την καλλιέργεια της ψυχής;


Αρμονία, Θεωρία, Ιστορία Μουσικής, μουσικά όργανα και άλλα μουσικά μαθήματα ή μουσικά ενδιαφέροντα.

Για να ενημερώνουμε και να ενημερωνόμαστε σχετικά με το μάθημά μας,και ό,τι ενδιαφέρον ή ωφέλιμο έχει διδαχθεί στην τάξη μας.
Αλλά και για να ενημερωνόμαστε γενικά για τη μουσική δημιουργία, να δημοσιεύουμε τις εργασίες μας ή άλλα θέματα που θέλουμε να μοιραστούμε, για να προκαλέσουμε μια νότα προβληματισμού και δημιουργικής, ωφέλιμης σκέψης !

Σάββατο 4 Ιουνίου 2016

Λύσεις θέματος Αρμονίας Πανελληνίων 2015 και ήχος


Θέμα αρμονίας "επιπέδου Πανελλαδικών"(παρόμοιας δυσκολίας)

Το θέμα.
Απλή λύση του θέματος


 Λύση με προσθήκη μιμήσεων και ξένων φθόγγων


Ακούτε τη δεύτερη λύση του θέματος.

(σημείωση: δεν πρόκειται για κάποιο θέμα που έχει "πέσει"  σε προηγούμενες Πανελλαδικές εξετάσεις). 

Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015

Αρμονικός ρυθμός: "Κάθε πότε αλλάζουμε βαθμίδα";;

Ένα σημαντικό κεφάλαιο της αρμονίας, που απαιτεί κατανόηση!

Ο ρυθμός εναλλαγής συγχορδιών σε μία εναρμόνιση θέματος αρμονίας.

"Κάθε πότε αλλάζουμε βαθμίδα";;
Ο αρμονικός ρυθμός στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι μία από τις παραμέτρους που αξιολογούνται ξεχωριστά με το 20% της συνολικής βαθμολογίας. (οι άλλες παράμετροι είναι η κίνηση των φωνών, η λειτουργικότητα των συνδέσεων και η δημιουργικότητα).
Ο αρμονικός ρυθμός πρέπει να έχει μια ισορροπία, δεν μπορεί δηλ. σε ένα μέτρο να έχουμε π.χ. 6 συγχορδίες και σε κάποιο άλλο 1. 
Αυτό βέβαια εξαρτάται πάντα από το μέτρο, (όπως για παράδειγμα το θέμα του 1991 σε 12/8 που είχε εκτός των άλλων και "απαίτηση" για πυκνό αρμονικό ρυθμό (http://panelladikes.gr/ , Θ. Μπρουτζάκης), ή αντίθετα το θέμα του 2012 που εναρμονίζεται με μία ή δύο συγχορδίες ανά μέτρο).

Ο αρμονικός ρυθμός ενός κομματιού συχνά δε συμπίπτει με τον μελωδικό ρυθμό.  Για παράδειγμα μπορεί μια μελωδία να κινείται με δέκατα έκτα, ή τρίηχα ογδόων και εμείς να αλλάζουμε συγχορδίες κάθε τέταρτο, ή π.χ. σε ένα μέτρο 4/4 να αλλάζουμε συγχορδία κάθε ολόκληρο μέτρο, ακόμα και αν η μελωδία σε αυτό απαρτίζεται από μικρότερες αξίες. Αυτός ο αρμονικός ρυθμός είναι αργός σε σχέση με τον μελωδικό ρυθμό ή το μέτρο του κομματιού.  Αντίστροφα, (σε ένα θέμα με μέτρο 2/4, 3/4, 4/4) μπορεί σε κάποιο σημείο που η  μελωδία κινείται π.χ. με μισά, μισά παρεστιγμένα ή ολόκληρα, εμείς να αλλάζουμε συγχορδία κάθε τέταρτο ή (σε ένα θέμα με μέτρο 6/8, 9/8 ή 12/8) κάπου που η μελωδία κινείται με τέταρτα παρεστιγμένα, ο ρυθμός εναλλαγής συγχορδιών μας να είναι το όγδοο. Αυτός είναι ένας γρήγορος αρμονικός ρυθμός.  

Γενικά πάντως προσπαθούμε να έχουμε έναν σταθερό και "κανονικό" αρμονικό ρυθμό.  Σταθερό σημαίνει να μην αλλάζουμε συνέχεια το ρυθμό εναλλαγής των συγχορδιών, δηλ. πχ αν το θέμα μας είναι 6/8, να μην έχουμε σε ένα μέτρο 6 συγχορδίες, στο άλλο μία, μετά 2, μετά πάλι 6 κλπ. Κανονικό σημαίνει να μην αλλάζουμε τις συγχορδίες με τέτοιο τρόπο που να αλλοιώνεται το μέτρο του κομματιού.  Για παράδειγμα αν η μελωδία έχει μια συγκοπή (π.χ τέταρτο μισό τέταρτο), εμείς θα πρέπει να αλλάξουμε συγχορδία στα ισχυρά μέρη του μέτρου (π.χ. κάθε τέταρτο, κάθε μισό ή μισό παρεστιγμένο -τέταρτο).  Επίσης, πρέπει να αλλάζουμε συγχορδία σύμφωνα με τις υποδιαιρέσεις του μέτρου,  π.χ. αν το μέτρο είναι 6/8, μπορούμε να αλλάζουμε συγχορδία κάθε μισό παρεστιγμένο, κάθε τέταρτο παρεστιγμένο ή τέταρτο-όγδοο και όχι κάθε τέταρτο, γιατί αυτό μετατρέπει το μέτρο από 6/8 σε 3/4!

Επίσης ο ρυθμός εναλλαγής των συγχορδιών προκύπτει από την ίδια τη μελωδία του θέματος, δηλαδή τους κύριους ή ξένους φθόγγους, και τις ρυθμικές αξίες που έχουν αυτοί οι φθόγγοι. 

Για παράδειγμα ένας φθόγγος μπορεί να θεωρηθεί ως ξένος, π.χ. ποίκιλμα, αν έχει μικρότερη αξία από τον χρόνο του μέτρου, (π.χ. αν είναι όγδοο σε μέτρο 4/4), αλλά ως κύριος αν έχει μεγαλύτερη ή ίση αξία με τον χρόνο του μέτρου (π.χ. αν είναι τέταρτο ή μισό.) Πάντα όμως αυτό εξαρτάται από τη θέση του φθόγγου στο μέτρο, δηλ. ισχυρό ή ασθενές, αλλά και από τη συσχέτισή του με τους άλλους φθόγγους της μελωδίας, π.χ. αν συνδέεται βηματικά ή όχι,  αν σχηματίζει συγχορδία με άλλους φθόγγους, αν αποτελεί προετοιμασία ή λύση κάποιας διαφωνίας κλπ.

Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

Τι κάνουμε όταν συναντάμε αλλοιωμένες νότες, χωρίς να κάνουμε μετατροπία;;;

Τι κάνουμε όταν συναντάμε την τάδε ή την άλλη βαθμίδα κάποιας τονικότητας οξυμένη ή βαρυμένη;

Όχι απαραίτητα μετατροπία!

Πρώτα κοιτάμε αν μπορούμε να το δικαιολογήσουμε μέσα στην ίδια τονικότητα, με κάποια συγχορδία αλλοιωμένη,  δανεική ή παρενθετική δεσπόζουσα.

Ακολουθούν οι βαθμίδες στις μείζονες και στις ελάσσονες, με τις πιθανές περιπτώσεις αλλοίωσής τους και πιθανές εναρμονίσεις τους, με παραδείγματα στην ντο μείζονα και στη λα ελάσσονα.

Οξύνσεις και βαρύνσεις μελωδικών βαθμίδων σε μείζονες και ελάσσονες τονικότητες.


Τονικότητες
 
Μείζονες
1 #   
2 #
3 #  
4 #
5# 
6# 
7# 
#vi7 3# , (V) της ii
# ii7 (3#),  (V) της iii, V5#
-
# ii7 3# , (V7) της V, (V7) της iii ιταλ, γερμ, γαλ
I5#,  (V) της vi
#vi7 (3#)
-
1 $ 
2 $  
3$ 
4 $  
5$ 
6$
7$ 
-
II6NV5b
γερμ. (VII7 dim) της V, I, VI δανεικές
-
V5b, (V7) της IIN
ιταλ, γερμ, γαλ. VII7 dim, ii, iv, VI δανεικές
(V7) της I V
Ελάσσονες
1 #  
2#     
3#  
4 # 
5#   
6#     
7#   
IV5#
-
I δανεική, (V7) της iv
(V7) της V, (VΙΙ7) της V ιταλ, γερμ, γαλ.
-
(V7) της V, (V7) της VII, II, IV, VI από αν. μελ.
   Προσαγωγέας
1 $  
2 $  
3 $  
4$ 
5$
6$ 
7$  
-
II6NV5b, (V7) της  VI
-
-
I5b, (V7) της IIN
-
I7, III, v, VII από κατ. μελ. (V7) της iv








Υποσημείωση ως προς το συμβολισμό των συγχορδιών:
  • με μικρά είναι οι ελάσσονες ή ελαττωμένες συχγορδίες, με κεφαλάια οι μείζονες.
  • Όταν οξύνεται ή βαρύνεται η θεμέλιος της συγχορδίας, το σημάδι αλλοίωσης μπαίνει χαμηλά, αριστερά από τη βαθμίδα, ενώ όταν οξύνεται ή βαρύνεται άλλη νότα της, μπαίνει ο αριθμός και μετά η αλλοίωση (π.χ. # ii 7 /3# = δεύτερη, μεθ΄ εβδόμης, με οξυμένη τη θεμέλιο και την τρίτη).

Καλή επιτυχία στους υποψηφίους!

Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013

Τι είπαν οι Τρεις Ιεράρχες για την Παιδεία.



Ζητούμε ἕνα σχολεῖο συνδεδεμένο μέ τή ζωή. Οἱ Τρες εράρχες  μᾶς ὑποδεικνύουν ἕνα σχολεῖο συνδεδεμένο μέ τή Ζωή.
Διδάχθηκαν ἀπό τήν πεῖρα τους ὅτι Ζωή εἶναι τό ἄνοιγμα τῆς καρδιᾶς στόν Θεό καί στόν ἄνθρωπο. 
... Η μετάβαση πρός μία παιδεία Ζωῆς εἶναι ἐφικτή πλέον μόνο μέ μία  Ἔξοδο. Στήν πράξη αὐτό σημαίνει ἔξοδο ὅλων πρός τήν ὑπευθυνότητα καί τήν συνάντηση μέ τόν ἄλλον.  Γιά τούς πολιτικούς: ἔξοδο ἀπό τόν κομματισμό.  Γιά τούς ἐκπαιδευτικούς: ἔξοδο ἀπό τήν συντεχνία.  Γιά τούς μαθητές: ἔξοδο ἀπό τό βόλεμα.  Γιά τούς γονεῖς: ἔξοδο ἀπό τήν ἀδιαφορία. 
(Πρωτοπρεσβυτέρου Βασιλείου Θερμο).

Σε λίγες μέρες γιορτάζουν οι Άγιοι αυτοί, προστάτες της Παιδείας μας.  Θα τους τιμήσουμε κι εμείς στο σχολείο μας, με Βυζαντινούς Ύμνους και ομιλίες.  Ας  δούμε λοιπόν κάποια από τα λεγόμενά τους, που μας αφορούν άμεσα και διαχρονικά.  Ας τα θυμόμαστε!

Τι είπαν οι ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ για την Παιδεία.
Ἡ παιδεία εἶναι τό πρῶτο ἀγαθό πού διαθέτουμε. Ἡ  παιδεία εἶναι ἀγαθό πού πρέπει νά μεταδίδεται.


Γιά μένα δέν εἶναι σοφός ἐκεῖνος πού ἔχει σοφία λόγου, οὔτε ἐκεῖνος πού παρουσιάζει μέν εὐφράδεια ἀλλά ἔχει ἄστατη καί ἀδιαμόρφωτη ψυχή 
... Σοφό θεωρῶ ἐκεῖνον πού λέει μέν λίγα περί ἀρετῆς, ἀλλά παρουσιάζει πολλά μέ τή ζωή του καί ἐπιβεβαιώνει μέ τήν πράξη τήν ἀξιοπιστία τοῦ λόγου του. Σοφία εἶναι τό νά γνωρίζει κανείς τόν ἑαυτό του καί νά μήν ὑπερηφανεύεται.
ΆΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ



Ἡ πραγματική παιδεία εἶναι ἀγωγή ὠφέλιμη γιά τήν ψυχή, πού τήν καθαρίζει ἀπό ἐλαττώματα, πολλές φορές μέ κόπο καί πόνο.
Ἡ παιδεία στήν ἀρχή φαίνεται νά προξενεῖ δυσφορία καί ὄχι χαρά· ἀργότερα ὅμως ἀποφέρει καρπό εἰρήνης καί σωτηρίας.

ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ

Ἀπό τήν τέχνη αὐτή δέν ὑπάρχει μεγαλύτερη. Μεγάλος θησαυρός εἶναι τά παιδιά μας καί χρειάζονται πολλή ἐπιμέλεια. Τίποτε δέν συγκρίνεται μέ τό νά διαπαιδαγωγήσεις τήν ψυχή καί νά διαπλάσεις τή διάνοια ἑνός νέου. Χρειάζεται περισσότερη προσοχή καί ἀκρίβεια καί ἀπό ἐκείνη πού ἔχουν οἱ ζωγράφοι καί οἱ γλύπτες.
... δίνουμε προσοχή στή λογοτεχνία πού ἔχει ἠθική ἐπίδραση πάνω μας ἐπειδή ἐξυμνεῖ τήν ἀρετή καί ἀπορρίπτουμε ἐκείνη πού καλλιεργεῖ πάθη. Φροντίζουμε ἡ ἐπιστήμη νά μήν ὑπηρετεῖ τό ψέμμα. Γενικά, ἀγαποῦμε ὅ,τι εἶναι οἰκεῖο καί συγγενεύει πρός τήν ἀλήθεια.
ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ








Τρίτη 1 Ιανουαρίου 2013

Χριστούγεννα 2012

Σήμερα γιορτάζει όλη η γη.
   
Αυτές τις γιορτινές μέρες, ας βρούμε τον χρόνο να συλλέξουμε τις σκέψεις μας, για να αναλογιστούμε, να αναζητήσουμε με την καρδιά μας τι σημαίνει για μας το γεγονός της Ενανθρώπισης του Χριστού μας.


Μια σχολική Χριστουγεννιάτικη Εορτή.