Συνολικές προβολές σελίδας

Η ερώτηση που ζητά απάντηση σε αυτό το ιστολόγιο!

Άραγε μπορούμε με αφορμή την αρμονία της μουσικής να στοχεύσουμε στην αρμονία της ψυχής, εκφράζοντας τις μουσικές μας σκέψεις, μοιράζοντας τις μουσικές μας γνώσεις μας και συνθέτοντας νότες προβληματισμού και δημιουργικής σκέψης μεταξύ μας, ευαισθητοποιώντας ο ένας τον άλλο;

Άραγε πώς συνδέονται η καλλιέργεια της ακοής με την καλλιέργεια της ψυχής;


Αρμονία, Θεωρία, Ιστορία Μουσικής, μουσικά όργανα και άλλα μουσικά μαθήματα ή μουσικά ενδιαφέροντα.

Για να ενημερώνουμε και να ενημερωνόμαστε σχετικά με το μάθημά μας,και ό,τι ενδιαφέρον ή ωφέλιμο έχει διδαχθεί στην τάξη μας.
Αλλά και για να ενημερωνόμαστε γενικά για τη μουσική δημιουργία, να δημοσιεύουμε τις εργασίες μας ή άλλα θέματα που θέλουμε να μοιραστούμε, για να προκαλέσουμε μια νότα προβληματισμού και δημιουργικής, ωφέλιμης σκέψης !

Τρίτη 26 Ιουνίου 2018

θέμα ''επιπέδου'' Πανελλαδικών (άλυτο)

Ακολουθεί ένα θέμα με στοιχεία από τα Πανελλαδικά θέματα των τριών τελευταίων ετών (λίγο συντομότερο και ίσως λίγο ευκολότερο).
Προσπαθήστε να το λύσετε μόνοι σας! 
(ακολουθούν οι λύσεις σε επόμενη ανάρτηση).

Σάββατο 23 Ιουνίου 2018

Παρενθετικές δεσπόζουσες

Παρενθετικές δεσπόζουσες

Μείζονα
Ελάσσονα

V/ii
V/iv
Οξύνω την 3η της συγχορδίας
V/V
V/VII(μειζονοποιημένη, χωρίς οξυμένο προσαγωγέα)
V/vi

V/IV
V/VI
Βαρύνω την 7η

V/IIN


V/III(μειζονοποιημένη, χωρίς οξυμένο προσαγωγέα)
Δεν αλλάζω κάτι

V/IIN

Βαρύνω την θεμέλιο, την 5η και την 7η.

Τονικοποιώ την βαθμίδα της οποίας θέλω να σχηματίσω την παρενθετική δεσπόζουσα. (π.χ. η ii της Ντο+ είναι η ρε ελάσσονα), και σχηματίζω την V7 της, με τις αλλοιώσεις που χρειάζονται (λα ντο# μι σολ).
Μας ενδιαφέρει να σχηματιστεί συγχορδία μείζονα με 7η μικρή.
Επίσης μπορούμε να σχηματίσουμε (V- VI) παρενθετική, δηλαδή απροσδόκητη πτώση, πχ. αν τονικοποιήσουμε την ΙV της Ντο+, σχηματίζουμε τη σύνδεση V- VI  στη Φα+, δηλαδή  Ντο μι σολ σιb  -  ρε φα λα.   

Παρομοίως, υπάρχουν παρενθετικές έβδομες (ντιμινουΐτες).
Για να σχηματίσουμε την vii70  ή την vii7 της V της Ντο+ , τονικοποιούμε την V βαθμίδα (Σολ Μείζονα), και σχηματίζουμε την vii70  ή την vii7 της, με τις αλλοιώσεις που χρειάζονται. (φα# λα ντο μιb ,  ή φα# λα ντο μι αντίστοιχα).

ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ


ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ θα εξεταστούν οι υποψήφιοι που κατέθεσαν Αίτηση - Δήλωση σε Λύκεια των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Αναλυτικά, τα εξεταστικά αυτά κέντρα  κατά Ειδικό Μάθημα για τους υποψηφίους αυτούς είναι: 
Δ) Για το Ειδικό Μάθημα «ΑΡΜΟΝΙΑ» 
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
29-6-2018
08.30 π.μ.
1. Στο Ε.Κ. του 2ου Γενικού Λυκείου Θεσσαλονίκης (οδός Ικτίνου 5, Τ.Κ. 54622 - Θεσσαλονίκη) όσοι το επώνυμό τους αρχίζει από Α μέχρι και Λ.
2. Στο Ε.Κ. του 2ου  Γενικού Λυκείου Σταυρούπολης (οδός Παπανικολή 42, Τ.Κ. 56430 - Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης) όσοι το επώνυμό τους αρχίζει από Μ μέχρι και Ρ.
3. Στο Ε.Κ. του 2ου  Γενικού Λυκείου Αμπελοκήπων (οδός Ν. Πλαστήρα 54, Τ.Κ. 56121 - Αμπελόκηποι Θεσσαλονίκης) όσοι το επώνυμό τους αρχίζει από Σ μέχρι και Χ.

Ε) Για το Ειδικό Μάθημα «ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ»
ΣΑΒΒΑΤΟ
30-6-2018
08.30 π.μ.
1. Στο Ε.Κ. του 2ου Γενικού Λυκείου Νεάπολης (Στρατόπεδο Στρεμπενιώτη, Τ.Κ. 56701 - Νεάπολη Θεσσαλονίκης) όσοι το επώνυμό τους αρχίζει από Α μέχρι και ΣΠ.
2. Στο Ε.Κ. του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης (Προέκταση Εγνατίας 118, Τ.Κ. 55535 – Πυλαία Θεσσαλονίκης) όσοι το επώνυμό τους αρχίζει από ΣΤ μέχρι και Χ.


Παρασκευή 22 Ιουνίου 2018

Πώς να λύσω ένα θέμα αρμονίας;

Προσπαθούμε να λύνουμε κάθε θέμα με τον γρηγορότερο και μεθοδικότερο τρόπο!
Δοκιμάστε αυτόν τον τρόπο, και όχι να λύνετε το θέμα, χωρίς καμία σκέψη, απλά συμπληρώνοντας κάθετα τις συγχορδίες σαν να ..λύνετε sudoku! Μπορεί να έχουμε συνηθίσει να ''λύνουμε κατευθείαν'' το θέμα, όμως για δείτε μήπως με τον παρακάτω τρόπο κερδίζετε χρόνο; !  Έχοντας σχηματίσει την γραμμή του μπάσσου, έχουμε ήδη σκεφτεί την ομαλή και όμορφη μελωδική του κίνηση, και οι υπόλοιπες φωνές συμπληρώνονται ευκολότερα, αποφεύγοντας τα λάθη! (Άρα πλησιάζουμε κάποιους από τους στόχους  μας για δημιουργικότητα -10% και καλή κίνηση των φωνών-20%),
  • Α. Βλέπουμε το θέμα και σημειώνουμε--σκεφτόμαστε κάποια στοιχεία. 
  • Β.  Γράφουμε μόνο τις βαθμίδες και τον μπάσσο.
  •  Γ. Συμπληρώνουμε τις ενδιάμεσες φωνές.

Λίγο πιο αναλυτικά τα βήματα:
Α. 1. Βρίσκουμε τις μετατροπίες, και τα πτωτικά σχήματα (τέλεια, ατελής, μισή, απροσδόκητη πτώση).
Πώς γίνονται οι πτώσεις; (πχ έχει πτωτικό; έχει Ναπολιτάνικη;)
Συνήθως φαίνονται από τον χωρισμό του θέματος σε ενότητες, πιθανόν από τις μεγαλύτερες αξίες στο σημείο της πτώσης, ή από σημεία όπως κορώνα, κόμμα κλπ. 
2. Βρίσκουμε τις αλυσίδες.
3. Βρίσκουμε κάποιες αλλοιωμένες νότες που θα μπορούσαν να εναρμονιστούν με κάποια αλλοιωμένη συγχορδία (παρατηρώντας τα μελωδικά διαστήματα που σχηματίζονται στη μελωδία).
         Με αυτό το βήμα, έχει λυθεί το 30% του θέματος χωρίς να αγγίξουμε καν το πεντάγραμμο! (όπως μας είπε ο κ. Τσούγκρας καθηγητής του Τμ.Μουσ. Σπουδών, στο σεμινάριο της 4.11.16).
Έχοντας εντοπίσει τα παραπάνω, καλύπτουμε το μεγαλύτερο ποσοστό της βαθμολογίας, το 50% , που δίνεται στην λειτουργικότητα των συνδέσεων.
4. Παρατηρούμε τον αρμονικό ρυθμό: 20%.
5. Βλέπουμε ποια μελωδικά στοιχεία -μοτίβα του θέματος θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για μιμήσεις.
Β..  Σημειώνουμε τη μελωδική γραμμή μόνο του μπάσσου και τις βαθμίδες. 
Γ. Τέλος προσθέτουμε τις εσωτερικές φωνές.
Δ. Ελέγχουμε για λάθη και προσπαθούμε να προσθέσουμε πιο ενδιαφέρουσες μελωδικές κινήσεις,