Συνολικές προβολές σελίδας

Η ερώτηση που ζητά απάντηση σε αυτό το ιστολόγιο!

Άραγε μπορούμε με αφορμή την αρμονία της μουσικής να στοχεύσουμε στην αρμονία της ψυχής, εκφράζοντας τις μουσικές μας σκέψεις, μοιράζοντας τις μουσικές μας γνώσεις μας και συνθέτοντας νότες προβληματισμού και δημιουργικής σκέψης μεταξύ μας, ευαισθητοποιώντας ο ένας τον άλλο;

Άραγε πώς συνδέονται η καλλιέργεια της ακοής με την καλλιέργεια της ψυχής;


Αρμονία, Θεωρία, Ιστορία Μουσικής, μουσικά όργανα και άλλα μουσικά μαθήματα ή μουσικά ενδιαφέροντα.

Για να ενημερώνουμε και να ενημερωνόμαστε σχετικά με το μάθημά μας,και ό,τι ενδιαφέρον ή ωφέλιμο έχει διδαχθεί στην τάξη μας.
Αλλά και για να ενημερωνόμαστε γενικά για τη μουσική δημιουργία, να δημοσιεύουμε τις εργασίες μας ή άλλα θέματα που θέλουμε να μοιραστούμε, για να προκαλέσουμε μια νότα προβληματισμού και δημιουργικής, ωφέλιμης σκέψης !

Παρασκευή 22 Ιουνίου 2018

Πώς να λύσω ένα θέμα αρμονίας;

Προσπαθούμε να λύνουμε κάθε θέμα με τον γρηγορότερο και μεθοδικότερο τρόπο!
Δοκιμάστε αυτόν τον τρόπο, και όχι να λύνετε το θέμα, χωρίς καμία σκέψη, απλά συμπληρώνοντας κάθετα τις συγχορδίες σαν να ..λύνετε sudoku! Μπορεί να έχουμε συνηθίσει να ''λύνουμε κατευθείαν'' το θέμα, όμως για δείτε μήπως με τον παρακάτω τρόπο κερδίζετε χρόνο; !  Έχοντας σχηματίσει την γραμμή του μπάσσου, έχουμε ήδη σκεφτεί την ομαλή και όμορφη μελωδική του κίνηση, και οι υπόλοιπες φωνές συμπληρώνονται ευκολότερα, αποφεύγοντας τα λάθη! (Άρα πλησιάζουμε κάποιους από τους στόχους  μας για δημιουργικότητα -10% και καλή κίνηση των φωνών-20%),
  • Α. Βλέπουμε το θέμα και σημειώνουμε--σκεφτόμαστε κάποια στοιχεία. 
  • Β.  Γράφουμε μόνο τις βαθμίδες και τον μπάσσο.
  •  Γ. Συμπληρώνουμε τις ενδιάμεσες φωνές.

Λίγο πιο αναλυτικά τα βήματα:
Α. 1. Βρίσκουμε τις μετατροπίες, και τα πτωτικά σχήματα (τέλεια, ατελής, μισή, απροσδόκητη πτώση).
Πώς γίνονται οι πτώσεις; (πχ έχει πτωτικό; έχει Ναπολιτάνικη;)
Συνήθως φαίνονται από τον χωρισμό του θέματος σε ενότητες, πιθανόν από τις μεγαλύτερες αξίες στο σημείο της πτώσης, ή από σημεία όπως κορώνα, κόμμα κλπ. 
2. Βρίσκουμε τις αλυσίδες.
3. Βρίσκουμε κάποιες αλλοιωμένες νότες που θα μπορούσαν να εναρμονιστούν με κάποια αλλοιωμένη συγχορδία (παρατηρώντας τα μελωδικά διαστήματα που σχηματίζονται στη μελωδία).
         Με αυτό το βήμα, έχει λυθεί το 30% του θέματος χωρίς να αγγίξουμε καν το πεντάγραμμο! (όπως μας είπε ο κ. Τσούγκρας καθηγητής του Τμ.Μουσ. Σπουδών, στο σεμινάριο της 4.11.16).
Έχοντας εντοπίσει τα παραπάνω, καλύπτουμε το μεγαλύτερο ποσοστό της βαθμολογίας, το 50% , που δίνεται στην λειτουργικότητα των συνδέσεων.
4. Παρατηρούμε τον αρμονικό ρυθμό: 20%.
5. Βλέπουμε ποια μελωδικά στοιχεία -μοτίβα του θέματος θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για μιμήσεις.
Β..  Σημειώνουμε τη μελωδική γραμμή μόνο του μπάσσου και τις βαθμίδες. 
Γ. Τέλος προσθέτουμε τις εσωτερικές φωνές.
Δ. Ελέγχουμε για λάθη και προσπαθούμε να προσθέσουμε πιο ενδιαφέρουσες μελωδικές κινήσεις, 

(Σημειώσεις αρμονιας) βαδίζοντας στην τελική ευθεία.. λίγο πριν τις Πανελλαδικές!

Κατ' αρχάς καλή επιτυχία σε όλους τους υποψηφίους και υποψήφιες!
Όπως και αν έχουμε γράψει στα υπόλοιπα μαθήματα, όποιες και αν είναι οι επιλογές μας για τις σπουδές μας, ας αφήσουμε λίγο αυτές τις σκέψεις στο πλάι, εστιάζοντας τώρα την προσοχή μας στα ειδικά μουσικά μαθήματα!  Λίγες μέρες μας έμειναν, αλλά αρκετές για να προλάβουμε να βελτιωθούμε στον βαθμό που ο καθένας μπορεί και επιθυμεί!  Ας κάνουμε μια τελευταία υπομονή, κάνοντας μια καλή επανάληψη, θυμίζοντας στον εαυτό μας όλα αυτά που ξέρουμε και διδαχθήκαμε, λύνοντας και μελετώντας λυμένα θέματα, οργανώνοντας έτσι τον χρόνο μας, ώστε μέχρι την ημέρα των εξετάσεων 29-30 Ιουνίου, να υπάρχει κάθε μέρα λίγη ή πολλή αρμονία και  ντικτέ. Με ηρεμία και συγκέντρωση, χωρίς να εξουθενώνουμε τον εαυτό μας! Καλό είναι αν μπορούμε να βρίσκουμε ένα τρίωρο συνεχόμενο και να δοκιμάζουμε να λύσουμε ένα θέμα των προηγούμενων ετών, δυναμώνοντας έτσι στην οργάνωση του χρόνου!

Εδώ υπάρχει μια μικρή επανάληψη όλης της ύλης, για όσους θέλουν να φρεσκάρουν τη μνήμη τους! Απουσιάζουν μόνο οι παρενθετικές, αλλά θα έρθουν και αυτές!

Θα ακολουθήσουν και άλλες αναρτήσεις  για την αρμονία  αλλά και το ντικτέ, που πιθανόν να σας βοηθήσουν.

Καλές επιτυχίες, ελπίδα και δύναμη! Και πάντα ο Θεός βοηθός σας!







Θέμα Αρμονίας Πανελλαδικών εξετάσεων 2015 (2 λύσεις)


Θέμα Αρμονίας Πανελλαδικών Εξετάσεων 2016 (2 λύσεις)



Πέμπτη 4 Μαΐου 2017

Μορφολογία: Α. Σουΐτα, Σονάτα, Β. Πρελούδιο, Φούγκα (κλπ πολυφωνικές φόρμες)

Για όποιον είναι ακουστικός τύπος, αλλά και για όποιον είναι οπτικός τύπος!  Αν ξαναδείτε το υλικό αυτό που είδαμε και στην τάξη, οι μαθητές της Β'  Λυκείου του Μ.Σ.Β.,  ίσως βοηθηθείτε στο διάβασμα για τις εξετάσεις, αλλά κυρίως στην καλύτερη κατανόηση της μορφολογίας και στο να δείτε ότι η μορφολογία δεν είναι μια ξερή γνώση, αλλά είναι κυρίως μουσική! Ευπρόσδεκτος είναι και όποιος ενδιαφέρεται να πάρει μια οπτική και ακουστική γεύση για το τι είναι μορφολογία της μουσικής.




​Πηγή πληροφοριών: Λουκάκη, Ε.  Μορφολογία της Μουσικής  Α' Λυκείου, ,Σχολικές σημειώσεις, Πειραματικό Μουσικό Λύκειο Παλλήνης, Παλλήνη, 2010​


Οπτικοακουστικό υλικό για τις μορφές:
Α.  Σουΐτα, Σονάτα
Β. Πρελούδιο-Φούγκα κλπ πολυφωνικές φόρμες

Κάνετε κλικ στους συνδέσμους ή δείτε τα βίντεο:

Α.  

Οπτικοακουστικό υλικό για τις φόρμες σουΐτα και σονάτα. Μουσικό Σχολείο Βέροιας, Β΄ Λυκείου, Μάθημα Μορφολογίας Μάιος 2017.

Β.


(Περιέχονται και οι απαντήσεις σε ένα φυλλάδιο με ερωτήσεις που δόθηκε στη Β' Λυκείου του Μουσικού Σχολείου Βέροιας τον Φεβρουάριο του 2017). Το φυλλάδιο ακολουθεί:





*Χιονισμένη ..... αρμονία*

Χιονισμένη αρμονία:
Γιατί άραγε αυτός ο τίτλος;
Αν δούμε και ακούσουμε ίσως καταλάβουμε!

Μεταβείτε στον παρακάτω σύνδεσμο και πιθανόν η απάντηση θα δοθεί.
Ένα "χιονισμένο" θέμα αρμονίας!

Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2016

2 θέματα αρμονίας για γ' λυκείου μέχρι συγχορδίες αυξ. 6ης και μετατροπικές αλυσίδες

Προσπαθούμε να λύσουμε το θέμα με τον γρηγορότερο και μεθοδικότερο τρόπο!
1. Βρίσκουμε τα τονικά κέντρα και τις πτώσεις, δηλαδή τις μετατροπίες. Αυτό είναι το 30% του θέματος, χωρίς να έχουμε ακουμπήσει καν το πεντάγραμμο! (όπως μας είπε ο κ. Τσούγκρας καθηγητής του Τμ.Μουσ. Σπουδών, στο σεμινάριο της Παρασκευής 4.11.)
2. Σημειώνουμε τη μελωδική γραμμή μόνο του μπάσσου και τις βαθμίδες. Πάνω από το μισό θέμα λύθηκε!
3. Προσθέτουμε τις εσωτερικές φωνές.
4. Ελέγχουμε για λάθη και προσπαθούμε να προσθέσουμε μιμήσεις, ξένους φθόγγους κλπ.
Βοηθητική υποσημείωση:
το διάστημα 3ης ελαττωμένο κατιόν υποδηλώνει II6N προς V,
αλλά μπορεί να ανήκει  και στη συγχορδία της αυξημένης 6ης (γερμ., γαλ., ιταλ.),αφού 3 ελατ. = 6 αυξημένη σε αναστροφή!
ή i5#, iv5# στην ελάσσονα
Ιδιαίτερα όταν έχουμε 3η ελατ. ανιούσα, δεν μπορεί να είναι ναπολιτάνικη!

Θέμα αρμονίας β' λυκείου (μέχρι αρμονικές αλυσίδες και V9)