Συνολικές προβολές σελίδας

Η ερώτηση που ζητά απάντηση σε αυτό το ιστολόγιο!

Άραγε μπορούμε με αφορμή την αρμονία της μουσικής να στοχεύσουμε στην αρμονία της ψυχής, εκφράζοντας τις μουσικές μας σκέψεις, μοιράζοντας τις μουσικές μας γνώσεις μας και συνθέτοντας νότες προβληματισμού και δημιουργικής σκέψης μεταξύ μας, ευαισθητοποιώντας ο ένας τον άλλο;

Άραγε πώς συνδέονται η καλλιέργεια της ακοής με την καλλιέργεια της ψυχής;


Αρμονία, Θεωρία, Ιστορία Μουσικής, μουσικά όργανα και άλλα μουσικά μαθήματα ή μουσικά ενδιαφέροντα.

Για να ενημερώνουμε και να ενημερωνόμαστε σχετικά με το μάθημά μας,και ό,τι ενδιαφέρον ή ωφέλιμο έχει διδαχθεί στην τάξη μας.
Αλλά και για να ενημερωνόμαστε γενικά για τη μουσική δημιουργία, να δημοσιεύουμε τις εργασίες μας ή άλλα θέματα που θέλουμε να μοιραστούμε, για να προκαλέσουμε μια νότα προβληματισμού και δημιουργικής, ωφέλιμης σκέψης !

Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015

Αρμονικός ρυθμός: "Κάθε πότε αλλάζουμε βαθμίδα";;

Ένα σημαντικό κεφάλαιο της αρμονίας, που απαιτεί κατανόηση!

Ο ρυθμός εναλλαγής συγχορδιών σε μία εναρμόνιση θέματος αρμονίας.

"Κάθε πότε αλλάζουμε βαθμίδα";;
Ο αρμονικός ρυθμός στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι μία από τις παραμέτρους που αξιολογούνται ξεχωριστά με το 20% της συνολικής βαθμολογίας. (οι άλλες παράμετροι είναι η κίνηση των φωνών, η λειτουργικότητα των συνδέσεων και η δημιουργικότητα).
Ο αρμονικός ρυθμός πρέπει να έχει μια ισορροπία, δεν μπορεί δηλ. σε ένα μέτρο να έχουμε π.χ. 6 συγχορδίες και σε κάποιο άλλο 1. 
Αυτό βέβαια εξαρτάται πάντα από το μέτρο, (όπως για παράδειγμα το θέμα του 1991 σε 12/8 που είχε εκτός των άλλων και "απαίτηση" για πυκνό αρμονικό ρυθμό (http://panelladikes.gr/ , Θ. Μπρουτζάκης), ή αντίθετα το θέμα του 2012 που εναρμονίζεται με μία ή δύο συγχορδίες ανά μέτρο).

Ο αρμονικός ρυθμός ενός κομματιού συχνά δε συμπίπτει με τον μελωδικό ρυθμό.  Για παράδειγμα μπορεί μια μελωδία να κινείται με δέκατα έκτα, ή τρίηχα ογδόων και εμείς να αλλάζουμε συγχορδίες κάθε τέταρτο, ή π.χ. σε ένα μέτρο 4/4 να αλλάζουμε συγχορδία κάθε ολόκληρο μέτρο, ακόμα και αν η μελωδία σε αυτό απαρτίζεται από μικρότερες αξίες. Αυτός ο αρμονικός ρυθμός είναι αργός σε σχέση με τον μελωδικό ρυθμό ή το μέτρο του κομματιού.  Αντίστροφα, (σε ένα θέμα με μέτρο 2/4, 3/4, 4/4) μπορεί σε κάποιο σημείο που η  μελωδία κινείται π.χ. με μισά, μισά παρεστιγμένα ή ολόκληρα, εμείς να αλλάζουμε συγχορδία κάθε τέταρτο ή (σε ένα θέμα με μέτρο 6/8, 9/8 ή 12/8) κάπου που η μελωδία κινείται με τέταρτα παρεστιγμένα, ο ρυθμός εναλλαγής συγχορδιών μας να είναι το όγδοο. Αυτός είναι ένας γρήγορος αρμονικός ρυθμός.  

Γενικά πάντως προσπαθούμε να έχουμε έναν σταθερό και "κανονικό" αρμονικό ρυθμό.  Σταθερό σημαίνει να μην αλλάζουμε συνέχεια το ρυθμό εναλλαγής των συγχορδιών, δηλ. πχ αν το θέμα μας είναι 6/8, να μην έχουμε σε ένα μέτρο 6 συγχορδίες, στο άλλο μία, μετά 2, μετά πάλι 6 κλπ. Κανονικό σημαίνει να μην αλλάζουμε τις συγχορδίες με τέτοιο τρόπο που να αλλοιώνεται το μέτρο του κομματιού.  Για παράδειγμα αν η μελωδία έχει μια συγκοπή (π.χ τέταρτο μισό τέταρτο), εμείς θα πρέπει να αλλάξουμε συγχορδία στα ισχυρά μέρη του μέτρου (π.χ. κάθε τέταρτο, κάθε μισό ή μισό παρεστιγμένο -τέταρτο).  Επίσης, πρέπει να αλλάζουμε συγχορδία σύμφωνα με τις υποδιαιρέσεις του μέτρου,  π.χ. αν το μέτρο είναι 6/8, μπορούμε να αλλάζουμε συγχορδία κάθε μισό παρεστιγμένο, κάθε τέταρτο παρεστιγμένο ή τέταρτο-όγδοο και όχι κάθε τέταρτο, γιατί αυτό μετατρέπει το μέτρο από 6/8 σε 3/4!

Επίσης ο ρυθμός εναλλαγής των συγχορδιών προκύπτει από την ίδια τη μελωδία του θέματος, δηλαδή τους κύριους ή ξένους φθόγγους, και τις ρυθμικές αξίες που έχουν αυτοί οι φθόγγοι. 

Για παράδειγμα ένας φθόγγος μπορεί να θεωρηθεί ως ξένος, π.χ. ποίκιλμα, αν έχει μικρότερη αξία από τον χρόνο του μέτρου, (π.χ. αν είναι όγδοο σε μέτρο 4/4), αλλά ως κύριος αν έχει μεγαλύτερη ή ίση αξία με τον χρόνο του μέτρου (π.χ. αν είναι τέταρτο ή μισό.) Πάντα όμως αυτό εξαρτάται από τη θέση του φθόγγου στο μέτρο, δηλ. ισχυρό ή ασθενές, αλλά και από τη συσχέτισή του με τους άλλους φθόγγους της μελωδίας, π.χ. αν συνδέεται βηματικά ή όχι,  αν σχηματίζει συγχορδία με άλλους φθόγγους, αν αποτελεί προετοιμασία ή λύση κάποιας διαφωνίας κλπ.

Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

Τι κάνουμε όταν συναντάμε αλλοιωμένες νότες, χωρίς να κάνουμε μετατροπία;;;

Τι κάνουμε όταν συναντάμε την τάδε ή την άλλη βαθμίδα κάποιας τονικότητας οξυμένη ή βαρυμένη;

Όχι απαραίτητα μετατροπία!

Πρώτα κοιτάμε αν μπορούμε να το δικαιολογήσουμε μέσα στην ίδια τονικότητα, με κάποια συγχορδία αλλοιωμένη,  δανεική ή παρενθετική δεσπόζουσα.

Ακολουθούν οι βαθμίδες στις μείζονες και στις ελάσσονες, με τις πιθανές περιπτώσεις αλλοίωσής τους και πιθανές εναρμονίσεις τους, με παραδείγματα στην ντο μείζονα και στη λα ελάσσονα.

Οξύνσεις και βαρύνσεις μελωδικών βαθμίδων σε μείζονες και ελάσσονες τονικότητες.


Τονικότητες
 
Μείζονες
1 #   
2 #
3 #  
4 #
5# 
6# 
7# 
#vi7 3# , (V) της ii
# ii7 (3#),  (V) της iii, V5#
-
# ii7 3# , (V7) της V, (V7) της iii ιταλ, γερμ, γαλ
I5#,  (V) της vi
#vi7 (3#)
-
1 $ 
2 $  
3$ 
4 $  
5$ 
6$
7$ 
-
II6NV5b
γερμ. (VII7 dim) της V, I, VI δανεικές
-
V5b, (V7) της IIN
ιταλ, γερμ, γαλ. VII7 dim, ii, iv, VI δανεικές
(V7) της I V
Ελάσσονες
1 #  
2#     
3#  
4 # 
5#   
6#     
7#   
IV5#
-
I δανεική, (V7) της iv
(V7) της V, (VΙΙ7) της V ιταλ, γερμ, γαλ.
-
(V7) της V, (V7) της VII, II, IV, VI από αν. μελ.
   Προσαγωγέας
1 $  
2 $  
3 $  
4$ 
5$
6$ 
7$  
-
II6NV5b, (V7) της  VI
-
-
I5b, (V7) της IIN
-
I7, III, v, VII από κατ. μελ. (V7) της iv








Υποσημείωση ως προς το συμβολισμό των συγχορδιών:
  • με μικρά είναι οι ελάσσονες ή ελαττωμένες συχγορδίες, με κεφαλάια οι μείζονες.
  • Όταν οξύνεται ή βαρύνεται η θεμέλιος της συγχορδίας, το σημάδι αλλοίωσης μπαίνει χαμηλά, αριστερά από τη βαθμίδα, ενώ όταν οξύνεται ή βαρύνεται άλλη νότα της, μπαίνει ο αριθμός και μετά η αλλοίωση (π.χ. # ii 7 /3# = δεύτερη, μεθ΄ εβδόμης, με οξυμένη τη θεμέλιο και την τρίτη).

Καλή επιτυχία στους υποψηφίους!

Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013

Τι είπαν οι Τρεις Ιεράρχες για την Παιδεία.



Ζητούμε ἕνα σχολεῖο συνδεδεμένο μέ τή ζωή. Οἱ Τρες εράρχες  μᾶς ὑποδεικνύουν ἕνα σχολεῖο συνδεδεμένο μέ τή Ζωή.
Διδάχθηκαν ἀπό τήν πεῖρα τους ὅτι Ζωή εἶναι τό ἄνοιγμα τῆς καρδιᾶς στόν Θεό καί στόν ἄνθρωπο. 
... Η μετάβαση πρός μία παιδεία Ζωῆς εἶναι ἐφικτή πλέον μόνο μέ μία  Ἔξοδο. Στήν πράξη αὐτό σημαίνει ἔξοδο ὅλων πρός τήν ὑπευθυνότητα καί τήν συνάντηση μέ τόν ἄλλον.  Γιά τούς πολιτικούς: ἔξοδο ἀπό τόν κομματισμό.  Γιά τούς ἐκπαιδευτικούς: ἔξοδο ἀπό τήν συντεχνία.  Γιά τούς μαθητές: ἔξοδο ἀπό τό βόλεμα.  Γιά τούς γονεῖς: ἔξοδο ἀπό τήν ἀδιαφορία. 
(Πρωτοπρεσβυτέρου Βασιλείου Θερμο).

Σε λίγες μέρες γιορτάζουν οι Άγιοι αυτοί, προστάτες της Παιδείας μας.  Θα τους τιμήσουμε κι εμείς στο σχολείο μας, με Βυζαντινούς Ύμνους και ομιλίες.  Ας  δούμε λοιπόν κάποια από τα λεγόμενά τους, που μας αφορούν άμεσα και διαχρονικά.  Ας τα θυμόμαστε!

Τι είπαν οι ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ για την Παιδεία.
Ἡ παιδεία εἶναι τό πρῶτο ἀγαθό πού διαθέτουμε. Ἡ  παιδεία εἶναι ἀγαθό πού πρέπει νά μεταδίδεται.


Γιά μένα δέν εἶναι σοφός ἐκεῖνος πού ἔχει σοφία λόγου, οὔτε ἐκεῖνος πού παρουσιάζει μέν εὐφράδεια ἀλλά ἔχει ἄστατη καί ἀδιαμόρφωτη ψυχή 
... Σοφό θεωρῶ ἐκεῖνον πού λέει μέν λίγα περί ἀρετῆς, ἀλλά παρουσιάζει πολλά μέ τή ζωή του καί ἐπιβεβαιώνει μέ τήν πράξη τήν ἀξιοπιστία τοῦ λόγου του. Σοφία εἶναι τό νά γνωρίζει κανείς τόν ἑαυτό του καί νά μήν ὑπερηφανεύεται.
ΆΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ



Ἡ πραγματική παιδεία εἶναι ἀγωγή ὠφέλιμη γιά τήν ψυχή, πού τήν καθαρίζει ἀπό ἐλαττώματα, πολλές φορές μέ κόπο καί πόνο.
Ἡ παιδεία στήν ἀρχή φαίνεται νά προξενεῖ δυσφορία καί ὄχι χαρά· ἀργότερα ὅμως ἀποφέρει καρπό εἰρήνης καί σωτηρίας.

ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ

Ἀπό τήν τέχνη αὐτή δέν ὑπάρχει μεγαλύτερη. Μεγάλος θησαυρός εἶναι τά παιδιά μας καί χρειάζονται πολλή ἐπιμέλεια. Τίποτε δέν συγκρίνεται μέ τό νά διαπαιδαγωγήσεις τήν ψυχή καί νά διαπλάσεις τή διάνοια ἑνός νέου. Χρειάζεται περισσότερη προσοχή καί ἀκρίβεια καί ἀπό ἐκείνη πού ἔχουν οἱ ζωγράφοι καί οἱ γλύπτες.
... δίνουμε προσοχή στή λογοτεχνία πού ἔχει ἠθική ἐπίδραση πάνω μας ἐπειδή ἐξυμνεῖ τήν ἀρετή καί ἀπορρίπτουμε ἐκείνη πού καλλιεργεῖ πάθη. Φροντίζουμε ἡ ἐπιστήμη νά μήν ὑπηρετεῖ τό ψέμμα. Γενικά, ἀγαποῦμε ὅ,τι εἶναι οἰκεῖο καί συγγενεύει πρός τήν ἀλήθεια.
ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ








Τρίτη 1 Ιανουαρίου 2013

Χριστούγεννα 2012

Σήμερα γιορτάζει όλη η γη.
   
Αυτές τις γιορτινές μέρες, ας βρούμε τον χρόνο να συλλέξουμε τις σκέψεις μας, για να αναλογιστούμε, να αναζητήσουμε με την καρδιά μας τι σημαίνει για μας το γεγονός της Ενανθρώπισης του Χριστού μας.


Μια σχολική Χριστουγεννιάτικη Εορτή.

Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2012

Λίγες μέρες πριν την 28η Οκτωβρίου...

Λίγες μέρες πριν την 28η Οκτωβρίου, την 26η, γιορτάζουμε, μαζί με τον Πολιούχο της Άγιο Δημήτριο, την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης και άλλων περιοχών της Μακεδονίας, από τους Τούρκους .

Φέτος γιορτάζουμε τα 100 χρόνια από τότε.

Βέβαια, αν και η πόλη των Σερρών απελευθερώθηκε από Τούρκους και Βουλγάρους περίπου ένα χρόνο αργότερα, τον Ιούνιο του 1913, κατά τη διάρκεια του Μακεδονικού Αγώνα υπήρξε πυρήνας κεντρικός στην Ανατολική Μακεδονία (Πηγές: Σέρρες η πόλη μουΔημοτικό Σχολείο Κάτω Μητρουσίου Σερρών). 

Ένα εμβατήριο και ένα τραγούδι.
Για να μην ξεχνάμε.
Υπήρξαν άνθρωποι απλοί και καθημερινοί σας εμάς, μα άνθρωποι ήρωες, άνθρωποι αγάπης και αυτοθυσίας για τον τόπο τους, τους ανθρώπους του, και της Πίστης τους στον Θεό.  Άνθρωποι που άφηναν την αγαπημένη τους οικογένεια για να παλέψουν για τις οικογένειες που κινδύνευαν, όπως ο Παύλος Μελάς. Νέες δασκάλες που άφηναν τον τόπο τους, για να σταθούν ως μάνες σε παιδιά που κινδύνευαν όχι μόνο να χάσουν τη ζωή τους, αλλά να μη μάθουν ποτέ ποιοι είναι, έτοιμες να γίνουν ολοκαύτωμα, και κάποιες έγιναν, για να σωθούν η Πίστη και η Ελληνικότητα των ανθρώπων της Μακεδονίας, δηλαδή για εμάς...

Τότε κινδυνεύαμε φανερά και αντιστεκόμασταν κρυφά, με σθένος και σκοπό.

Τώρα κινδυνεύουμε κρυφά από κρυφούς εχθρούς, 
μα πρέπει να αντισταθούμε φανερά, πάλι με σθένος και σκοπό.

Ας κρατάμε ζωντανά μέσα μας αυτά για τα οποία οι δικοί μας άνθρωποι αγωνίστηκαν,
 αυτά είναι δικά μας και είναι ο πλούτος μας.  
Ας μην αφήσουμε ποτέ κανέναν να μας πάρει τα δικά μας.



Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2012

Καλό μήνα! Μια Γιορτή, ένα ποίημα κι ένα τραγούδι...

Κάθε πρώτη του μηνός, σκεφτόμαστε δάσκαλοι και μαθητές, ποιες αργίες έχουμε, πότε και πόσο θα ξεκουραστούμε...  

Παράλληλα, ετοιμάζουμε και κάποιες γιορτές, που έχουν ή δεν έχουν νόημα για μας... 

Κάποτε έχουν απλώς καλλιτεχνικό, δημιουργικό, μουσικό νόημα, άλλοτε πιο βαθιά αξία,  κάτι λένε στην καρδιά μας, κάτι μας αγγίζει, κάτι γνωρίζουμε για αυτές. 

Η 28η Οκτωβρίου που έρχεται, είναι μια από αυτές τις αργίες- γιορτές.  

Τι ετοιμαζόμαστε να γιορτάσουμε; 

Σημαίνει κάτι για μας;

Συχνά χρειαζόμαστε εναύσματα να μας θυμίζουν και να μας εμπνέουν μέσα μας το παρελθόν που εμείς μπορεί να μη ζήσαμε, αλλά ζούμε χάρη σε αυτό...

28η Οκτωβρίου 1940

Να λοιπόν ένα ποίημα:  

Ο Κωστής Παλαμάς, τρεις μέρες μετά την κήρυξη του Ελληνοαλβανικού πολέμου (1η Νοεμβρίου 1940), απευθύνεται στα νιάτα της Ελλάδας με ένα τετράστιχό του που επιγράφεται «Στη νεολαία μας».


«Αυτό κρατάει ανάλαφρο μεσ’ την ανεμοζάλη
 το από του κόσμου τη βοή πρεσβυτικό κεφάλι, 
αυτό το λόγο θα σας πω 
δεν έχω άλλο κανένα  
Μεθύστε με τ’ αθάνατο κρασί του Εικοσιένα!»

Και τα παιδιά της Ελλάδας με τη φυσική λεβεντιά και πατριδολατρία τους αφουγκράσθηκαν τα λόγια του ποιητή και έγραψαν σελίδες δόξας και μεγαλείου στις δυσπρόσιτες και χιονισμένες κορυφές της Πίνδου και έτσι ο Κωστής Παλαμάς συνεπαρμένος απ’ τις νίκες των Ελλήνων γράφει το τελευταίο του ποίημα με τίτλο: «Η νίκη».

Παιδιά μου , ο πόλεμος για εσάς περνάει θριαμβευτής
των αδίκων ο πόλεμος δεν είναι εκδικητής. 
Είναι ο θυμός της άνοιξης και της δημιουργίας. 
Η Ελλάδα είναι αβασίλευτη , με δάφνες και με κρίνα της νίκης! 
Παντοδύναμος την έπλασε τεχνίτης. 
Η δόξα το καμάρι της. Η αλήθεια είναι δική της.
Κι αν είναι και στον πόλεμο μέσα , η ζωή θυσία, 
ο τάφος είναι πέρασμα προς την Αθανασία!!!

(πηγές:  πηγή1πηγή2)
 Κι ένα τραγούδι ...

που ίσως μας πει κάτι για αυτή την ημέρα:  "Είμαι καλά..." 




28η Οκτωβρίου 2012

Ας τα θυμόμαστε όλα αυτά, για να ξέρουμε ποιες είναι οι ρίζες μας, ποιοι είμαστε και από πού ερχόμαστε, αν θέλουμε να συνεχίσουμε να είμαστε κι εμείς καλά, οι ψυχές μας, ο νους μας, οι καρδιές υγιείς, ξύπνιες...
όσα κανόνια κι αν χτυπούν γύρω μας, δε θα μας αγγίζουν, αν ξέρουμε κι εμείς πώς να αγωνιζόμαστε, όπως οι Ήρωες του '40 κι όλοι οι άλλοι  σημερινοί φανεροί κι αφανείς ήρωες, κι έχουμε έτσι γερή κι αήττητη την καρδιά...

Καλή σχολική χρονιά 2012-2013!