Συνολικές προβολές σελίδας

Η ερώτηση που ζητά απάντηση σε αυτό το ιστολόγιο!

Άραγε μπορούμε με αφορμή την αρμονία της μουσικής να στοχεύσουμε στην αρμονία της ψυχής, εκφράζοντας τις μουσικές μας σκέψεις, μοιράζοντας τις μουσικές μας γνώσεις μας και συνθέτοντας νότες προβληματισμού και δημιουργικής σκέψης μεταξύ μας, ευαισθητοποιώντας ο ένας τον άλλο;

Άραγε πώς συνδέονται η καλλιέργεια της ακοής με την καλλιέργεια της ψυχής;


Αρμονία, Θεωρία, Ιστορία Μουσικής, μουσικά όργανα και άλλα μουσικά μαθήματα ή μουσικά ενδιαφέροντα.

Για να ενημερώνουμε και να ενημερωνόμαστε σχετικά με το μάθημά μας,και ό,τι ενδιαφέρον ή ωφέλιμο έχει διδαχθεί στην τάξη μας.
Αλλά και για να ενημερωνόμαστε γενικά για τη μουσική δημιουργία, να δημοσιεύουμε τις εργασίες μας ή άλλα θέματα που θέλουμε να μοιραστούμε, για να προκαλέσουμε μια νότα προβληματισμού και δημιουργικής, ωφέλιμης σκέψης !

Πέμπτη 7 Απριλίου 2011

Σταυρόλεξο για την Β' Λυκείου, εφ' όλης της ὐλης

Σταυρόλεξο για την Β ' Λυκείου, εφ' όλης της ύλης της αρμονίας

Εδώ μπορείτε να λύσετε το Σταυρόλεξο και να δείτε τις σωστές απαντήσεις.

Κάνουμε έτσι και μια επανάληψη σε ό,τι έχουμε διδαχθεί φέτος.

Καλή επιτυχία!



Αρμονία Β΄λυκείου

Σταυρόλεξο

1 2 3 
4 
5 6 7 
8 
9 
10 11 
12 13 14 
15 
16 17 
18 
19 

Οριζόντια

2Την χρειάζεται η έβδομη όταν δεν ανήκει στην V7 ή VII7
4Και αυτή τη χρειάζεται η έβδομη.
5Μια φωνή.
8Ο μπάσσος τραγουδάει ψηλότερα από τον τενόρο.
10Είναι η τρίτη βαθμίδα στην αρμονική ελἀσσονα.
11Έχει και αυτή υποδεσπόζουσα λειτουργία.
15Σχηματίζεται στη δεύτερη βαθμίδα βαρυμένη.
16Το συναντάμε στην αρμονική ελάσσονα.
18Είανι και οι παρενθετικές.
19Είναι η δεύτερη βαθμίδα στις ελάσσονες.

Κάθετα

1Τέτοια 8η απαγορεύεται, αλλά επιτρέπεται μόνο υπό προϋποθέσεις (σοπράνο βήμα, μπάσσος πήδημα).
3Αυτή η ελάσσονα χρησιμοποιείται για αν αποφύγουμε το διάσημα δευτέρας αυξημένο.
6Αρμονική ..... : ένα μοτίβο που επαναλαμβάνεται σε διαφορετικό τονικό ύψος.
7Τέτοιος φθόγγος σημαίνει ότι πηγαίνουμε σε μια τονικότητα όπου ο φθόγγος αυτός είναι η τέταρτη νότα της.
8Ένα είδος αλλαγής τονικότητας
9Σε αυτή την μετατροπία δεν ψάχνουμε για κοινές συγχορδίες.
12Όχι μετατροπία αλλά τονική....
13Σχηματίζεται στην έβδομη βαθμίδα και είναι τετράφωνη.
14Η .... της V είναι η 6η νότα της κλίμακας.
17Τέτοιος είναι ο προσαγωγέας στην αρμονική ελάσσονα.

Σταυρόλεξο για την Α' Λυκείου, με όλη την ύλη της αρμονίας που έχουμε διδαχθεί φέτος!

Σταυρόλεξο για την Α' Λυκείου, με όλη την ύλη της αρμονίας


Εδώ μπορείτε να λύσετε το Σταυρόλεξο και να δείτε τις σωστές απαντήσεις.

Κάνουμε έτσι και μια επανάληψη όλων όσα μάθαμε μέχρι τώρα!



Αρμονία α΄ λυκειου


1 2 
3 
4 5 
6 7 
8 9 
10 11 
12 
13 14 
15 
16 
17 
18 
19 

Οριζόντια :

1Μπαίνει πριν τη διπλή διαστολή
3Βρίσκεται στην αρμονική ελάσσονα.
4Η V και η VII λειτουργούν ως...
6Ο προσαγωγέας της δεν υπάρχει στον οπλισμό
7Μπαίνει ανάμεσα στην πρώτη και την τέταρτη όταν κατεβαίνει ο προσαγωγέας.
8Αυτές δεν τις θέλουμε!
10Όταν συνδέουμε δύο συγχορδίες προσπαθούμε να έχουμε τέτοιες νότες.
13Προσέχουμε να μην τις υπερβαίνουμε.
16Ντο-Ρε-Μι.
17Σχηματίζεται μεταξύ προσαγωγέα και τονικής
18Αυτή την ελάσσονα χρησιμοποιούμε για να αποφύγουμε το τριημιτόνιο
19Τέτοια κίνηση κάνουμε όταν συνδέονται δύο γειτονικές συγχορδίες

Κάθετα :

1Αλλιώς η κατάληξη
2V- VI, τι πτώση είναι αυτή;
5Μια φωνή
9Την χρειάζεται οπωσδήποτε η έβδομη.
11Τι κάνει συνήθως ο προσαγωγέας;
12Η V είναι πάντα...
14Λύνεται βηματικά προς τα κάτω.
15Έχει και αυτή χαρακτήρα τονικής

Τρίτη 5 Απριλίου 2011

Ισοκράτης

Αυτός είναι ο Ισοκράτης,αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος, λίγο μεγαλύτερος από τον Πλάτωνα.


Εμείς βέβαια θέλουμε να μιλήσουμε για τον ισοκράτη στη μουσική.
Ωστόσο δεν μπορούσαμε να μην αναφερθούμε και στον άλλο Ισοκράτη, που αν και έζησε 2μιση χιλιάδες χρόνια πριν, αυτά που είπε είναι τόσο επίκαιρα...

Πάμε όμως στα "δικά μας".  Τι είναι ο ισοκράτης στην αρμονία;
Το λέει και η λέξη: Είναι το κράτημα του ίσου.

Πού αλλού συναντούμε μια παρόμοια λέξη;;

Στον ισοκράτη, μια φωνή, συνήθως ο μπάσος, κρατάει ένα φθόγγο, ενώ οι υπόλοιπες φωνές σχηματίζουν συγχορδίες που δεν περιέχουν απαραίτητα τον κρατημένο αυτό φθόγγο.  Συνήθως αυτός ο φθόγγος ακούγεται από τις εξωτερικές φωνές και είναι η δεσπόζουσα ή η τονική (Αρμονία, Τασόπουλος, Σιέμπης, σελ. 113).  

Ισοκράτη τονικής βλέπουμε και ακούμε στη σονάτα του Μότσαρτ για πιάνο, Κ 310 σε λα ελάσσονα.
Να η πρώτη της σειρά, όπου ο μπάσος έχει κρατημένη τη νότα λα.  
Συγκεκριμένα στο δεύτερο μέτρο, έχουμε συγχορδία V2, 
αλλά η τονική λα παραμένει κρατημένη ως ισοκράτης.

Στο βίντεο που ακολουθεί, ακούμε το πρώτο μέρος Αλλέγκρο της σονάτας, 
από τον Χιλιανό πιανίστα Claudio Arrau.
Καλή ακρόαση!




Τρίτη 15 Μαρτίου 2011

Μετατροπίες, διατονικές και χρωματικές

Δύο έργα που είδαμε στην τάξη, για τη χρήση των μετατροπιών από τους συνθέτες.


Το ένα είναι του Μπαχ, το Gavotte en Rondeau από τη παρτίτα σε ΜΙ μείζονα για που αρχικά γράφτηκε για βιολί, σε  μεταγραφή εδώ για λαούτο και αργότερα για  κιθάρα. Παίζει ο Αυστραλός John Williams, ένας από τους καλύτερους σύγχρονους κιθαρίστες.
 

Να και ένα σχεδιάγραμμα της παρτιτούρας με τις μετατροπίες που συναντάμε και κάποια σχόλια (βιβλίο Αρμονίας Π. Αδάμ).





Το δεύτερο έργο είναι το πρώτο μέρος της σονάτας για πιάνο του Μπετόβεν, op.10, no 1 σε ντο ελάσσονα, Allegro molto e con brio, από τον Daniel Baremboim, τον οποίο έχουμε ξανακούσει. 
Να και το απόσπασμα της παρτιτούρας, όπου φαίνονται οι μετατροπίες, και κάποια σχόλια (βιβλίο Αρμονίας Π. Αδάμ).